Novena jornada: COGOLLS - CAN XEL

Dalt del turó, Sant Salvador de Puig-Alder

Més matiners que nosaltres, quan arribem a Cogolls, trobem el cel ple de globus que aprofiten la fresca de la matinada per sobrevolar la zona volcànica de la Garrotxa i han escollit aquest petit nucli per fer terra.Reprenem el camí del Nord des d’aquest punt tot travessant una riera i remuntem en direcció a la casa Nova de l’Estanyol, a una hora de distància. En aquest punt, alguns prenem una petita desviació per pujar a l’ermita de Sant Salvador de Puig-Alder, antic castell que dominava totes les terres de la rodalia. Al el blanc Pirineu. Aquest és un bon punt per distreure la vista mentre aprofitem per esmorçar. La resta de caminants ho fa abaix, en un paratge ombrívol. Els mòbils serveixen per coordinar l’acció.

De baixada, reagrupament. Travessem un camp d’userda i passem pel davant de ca l’Estanyol d’Amunt. Un quart d’hora després entrem al Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa. Aviat, aquí i allà, anem trobant mostres terra volcànica. Coronem el coll de Serrella (850 metres) i, poc temps després, el de la Font Pobre (910 metres). Als nostres peus s’obre tota la vall d’Olot, amb els incontables turons vestigis dels antics volcans de la zona.

Comença una baixada continuada fins a la vall. Pel camí deixem can Bassols i Can Cassots. En aquest punt, ens creuen amb força gent que puja fins el volcà de Santa Margarida que queda, per un trencall, a la nostra dreta.
Seguim fins a Sant Miquel Sacot, ermita d’origen romànic molt reformada, on trobem molts de visitants. El bon temps porta molta gent a aquestes comarques. Un petit descans a l’ombra d’un teix i amb pocs minuts, per una pista asfaltada, ens plantem a can Xel, conegut restaurant al peu de la carretera de Santa Pau, punt i final de l’etapa d’avui.